woensdag 26 november 2014

Groot Oliebollen onderhoud

klussen bij het houtvuur



In de aanloop naar de Nijmeegse Oliebollentocht 2014, ben ik lichtelijk in training gegaan en heb me daarnaast voorgenomen ruim tevoren de fiets helemaal in tip topconditie te brengen.. Deze week heb ik de bestelde bandjes ontvangen van onze vrienden in Dronten. En dezelfde avond heb ik mijn Quest de huiskamer ingehaald, zoals altijd als er buiten gesleuteld zou moeten worden onder al te frisse omstandigheden. En wat is er nou leuker dan bij de knisperende houtkachel aan de fiets te sleutelen? Uiteraard kan ik wel dingen zat opnoemen, maar ik heb hier toch ook wel heel veel plezier in.

De bandjes die ik vaarwel ga zeggen zijn een Big Apple van achter en twee kale Kojaks. Geen dag te vroeg, de BA heeft een aantal scheuren in het  vierkant geworden loopvlak waar doorheen ik het canvas zie liggen, echter deze band heeft me nooit problemen gegeven, nog niet eens 1 keer lek!. De Kojaks werden dun en ik had uit voorzorg al antiplatt aangebracht, maar de ene is echt stuk, bijna gebarsten aan de zijkant van de band, ongetwijfeld door het aanlopen in de Quest bij het ver doorsturen in bochten.

Ik had een wat bredere Marathon plus achter bedacht en twee Durano's plus voor. Dat pakte goed uit, er loopt achter niks aan en de kruissnelheid is al licht omhoog gegaan, te zien aan de pr's die ik de afgelopen dagen op Strava rijdt. Dus daar ben ik heel blij mee. De Marathon is een bekende band die wel wat taai is maar als je de hiel goed in de velg duwt is deze tamelijk gemakkelijk om te leggen en ik heb ook geen last van hoogteslag gehad. De Durano's gaven eerst wat hoofdbrekens. De vouwbandjes komen, zoals de naam al deed vermoeden, plat opgevouwen en dan opgerold en in een doosje verpakt binnen en dat betekent dat je de bandjes eerst zelf wat in model moet knijpen. Dat lukt maar ten dele, het blijven platte brede bandjes die ik met moeite om de wielen heen krijg. Dan doe ik de binnenband erin en daar hou ik een heel stuk van over!. Het lijkt of de binnenbandjes opeens 5 cm meer omtrek hebben gekregen. Eerst nog geprobeerd met wat minder lucht erin maar dat is niet de oplossing. Even met Dronten gebeld en die overtuigen me ervan dat het toch moet passen, gewoon de binnenband erin leggen en zo goed mogelijk in de buitenband verdelen. Dat lukt door de binnenband goed in de buitenband te duwen en dan met een vinger de binnenband heen en weer te blijven "wrijven" totdat alle rimpels eruit zijn en ik er 100% zeker van ben dat de binnenband nergens dubbel komt te zitten. Let daar goed op, een dubbel zittende binnenband geeft onherroepelijk een hoog risico op lekkage op die plek. Daarna de Marathon+ op 5 bar en de Durano's+ op 6 gebracht en dat bevalt uitstekend. De Marathon kan echter wel iets minder hard: het comfort is voor mij goed genoeg zo maar een enkele keer danst deze lichtelijk zij-uit, wat ik hopelijk met 4.5 bar weer kwijt ben. Misschien komt er ooit nog eens een Risse.

Eerder had ik al de (eerste montage) achterschokbreker open gehad omdat deze piepte. Een likje vet over de sponsjes loste dat direct op. Daarnaast heb ik nu nog een probleem met de ketting, die volgens mij inmiddels 50.000 km meegaat en de laatste tijd steeds meer knakkende geluiden ging produceren. Om te beginnen heb ik de cassette vervangen, met als gevolg dat de geluiden alleen maar toenamen, logisch, een oude ketting gaat niet direct samen met een nieuwer pignon. Dus ook een nieuwe ketting mee laten sturen en die ga ik binnenkort omleggen. Eerst nog even wat nieuwe voorbladen opsnorren, want ik weet haast zeker dat de ketting er daar vanaf zal huppelen als ik de oude laat zitten. Misschien een mooie gelegenheid om de overbrengingen wat meer in lijn met mijn eigen voorkeur te brengen of misschien om eens naar de Q-rings optie te kijken. Want alles wat er nu opzit qua voorbladen is nog zoals ik de fiets overnam van de vorige eigenaar.

Wat ik overigens ook zag op de blog van velomobiel.nl is dat Allert als geleidewiel (idler) voor de ketting heel slim een wieltje van een skate (of -board?) heeft genomen en dat heeft uitgedraaid. Stevig slijtvast rubber, goed gelagerd en zeer betaalbaar dus ik ga hem vragen voor mij ook zo'n wieltje te fabriceren ter vervanging van het keiharde witte plastic wieltje wat in mijn oude versie VM onder de  stoel zit, wat volgens mij de ketting geluiden 1 op 1 overbrengt op de hele fiets, waar  deze herrie dan doorheen galmt als een snaartrilling door een contrabas.

zondag 2 november 2014

Verkeersschool Cool belazert de boel

Dit verhaal heeft niets met fietsen te maken, maar kan wel voor toekomstige autorijders interessante info bieden. Het gaat over de rijschool waar mijn oudste zoon nu sinds begin dit jaar rijlessen volgt, en tot nu toe kregen we niet de indruk dat het niet goed ging. Totdat hij deze week belde met de mededeling dat hij ruzie had gehad met de instructeur/eigenaar van Verkeersschool Cool uit Barendrecht. Wat blijkt nu: hij heeft inmiddels meer dan 80 uur rijles gehad en de instructeur blijft maar steeds opnieuw allerlei situaties oefenen, is nog steeds niet tevreden en geeft aan het examen nog niet te zien zitten. Dus blijven ze maar lessen en er lijkt helemaal geen vooruitgang in te zitten. Mijn zoon heeft dat nu een aantal lessen met lede ogen aangezien en heeft dan deze week de discussie daarover aangezwengeld, met als gevolg dat de rijschoolhouder dusdanig in toorn ontstak dat mijn zoon is uitgestapt en naar huis is gaan lopen, gelukkig maar een paar kilometer. We hebben met de instructeur een gesprek gehad en gevraagd naar het waarom van deze onprofessionele aanpak maar de rijschoolhouder wil van geen kritiek weten en geeft aan het voor gezien te willen houden. Dus na al die lessen is dit heerschap er nog steeds niet van overtuigd dat m'n zoon voor het examen gaat slagen en zoekt dan op zodanige manier ruzie dat er van een voortzetting van de rijlessen  geen sprake meer kan zijn. Zo heeft hij een groot aantal lessen verkocht en zijn score voor het CBR voor wat betreft het percentage kandidaten dat slaagt voor het eerste examen blijft onaangetast.
Ik vraag me af hoe vaak dit soort praktijken tegenwoordig voorkomt, nu van iedere rijschool dat soort scores wordt bijgehouden. Staar je dus vooral niet blind op alleen de score van een rijschool op de CBR site maar ga vooral ook te rade bij leeftijdgenoten die ook lessen en vrienden en kennissen met goede ervaringen. Want een rijschool als "Cool", die weliswaar hoog scoort op percentage "geslaagden voor het eerste examen", maar die je veel te lang aan het lijntje lijkt te houden, je zakken zo mogelijk leegklopt en dan eenzijdig de overeenkomst beëindigt, daar zit je als arme scholier of student natuurlijk helemaal niet op te wachten. Niet geslaagd, geld (deels) weg. U is gewaarschuwd.
Uiteraard heb je deze problemen helemaal niet als je ervoor kiest te gaan fietsen....

Toch nog een vrolijke 'note': Zomertje, vastgelegd in ons NEDERLAND op 2 november 2014:



Aanvulling: een paar maanden geleden kwam de eigenaar van deze rijschool aan de deur om hier een praatje over te maken en hij gaf aan dat hij er toch wel veel last van had, dat deze blogpost op de eerste pagina met hits tevoorschijn komt als je googelt op rijschool Cool. Of ik het er niet af wilde halen? Ik heb aangegeven dat ik met 'm meevoelde maar dat ik hem destijds zelf de keuze heb gelaten: of je betaalt de laatste 5 lessen terug, omdat we ons aan het lijntje gehouden voelen, of ik zet mijn relaas op internet. Destijds was hij heel resoluut....
Een paar weken geleden begreep ik dat de rijschool nu niet meer Cool is maar verkeersschool Chill heet. Ik zie dit als een klein overwinninkje.